Liaisons d'Argent
webkwestie voor 14+
Inleiding
Opdracht
Verwerking
Infobronnen
Beoordeling
Afsluiting
Leerkracht
Credits

Leerkracht

Wil je graag méér weten over dit alles? Dan kan je eens komen snuisteren in volgende twee standaardwerken, aanwezig in de bibliotheek van het Zilvermuseum (toegankelijk op afspraak):

  1. WALGRAVE, J., Het labo van de verleiding: geschiedenis van de make-up, Antwerpen, 1998
  2. Verzameling Europese edelsmeedkunst Claude en Juliete D’Allemagne: Deel I Voorwerpen ter verleiding, museumcatalogus: Seneffe, Domaine du Château de Seneffe, 2004

De webkwestie sluit aan bij het leerprogramma van de 2de en 3de graad secundair onderwijs. Ook de 1ste graad secundair onderwijs kan gebruik maken van de webkwestie. Je moet er wel rekening mee houden dat bepaalde bronnen anderstalige websites zijn, dus hier kunnen misschien enkele obstakels optreden.

De webkwestie werkt vakoverschrijdend. Qua thematiek sluit hij perfect aan bij de leerstof die in het 4de jaar tijdens het vak geschiedenis wordt behandeld: de periode van de 18de eeuw. Maar de webkwestie kan ook aansluiten bij de vakken esthetica, plastische opvoeding, Frans, Engels, project algemene vakken en bij vakoverschrijdende eindtermen als sociale vaardigheden en muzische en creatieve opvoeding.

De webkwestie neemt ongeveer twee lesuren in beslag.

Belangrijk is de webkwestie stap voor stap uit te voeren. Neem bij het item Opdracht eerst de tijd de context van de 18de eeuw te exploreren. Bij het item Verwerking leer je eerst iets over de voorwerpen (via het vinden van een toelichting) en daarna ga je een reflectie over vandaag maken.

Voor het maken van de collage kunnen de leerlingen zoeken naar afbeeldingen op het internet. Ze kunnen eenvoudigweg 'knippen en plakken' of gebruik maken van Adobe Photoshop of een ander beeldverwerkingsprogramma. Of ze kunnen digitaal foto's nemen van eigen voorwerpen. In het laatste geval kan de webkwestie best opgesplitst worden in twee aparte lesuren. In het eerste lesuur wordt de webkwestie dan opgelost tot de collage. De webkwestie kan dan afgerond worden in een tweede lesuur, na het nemen van de digitale foto's.

Bij het item Infobronnen heb je niet alle websites nodig die daar opgesomd staan om de webkwestie te vervolmaken.

Kom ook eens naar het Zilvermuseum! In de workshop 'Het labo van de verleiding' keer je terug naar de achttiende eeuw, de eeuw van Marie-Antoinette. Na het bekijken van een fragment uit de gelijknamige film toveren we twee deelnemers met grime en pruik om tot een dame of heer uit de achttiende eeuw. Een melkwitte huid gecombineerd met rode lippen, rode wangen en zwarte ogen was het modeideaal. Mouches, kleine stukjes zwarte zijde, werden op het gelaat gekleefd. Afhankelijk van de plaats hadden de mouches verschillende betekenissen. Zo kon je door dat ene puntje je eigen gemoedsgesteldheid op een galabal verraden. Torenhoge pruiken, verstevigd met varkensvet, maakten het plaatje compleet. Modeaccessoires zoals chatelaines en loddereindoosjes liggen te blinken in het museum, maar ken je ook de hedendaagse variant van deze zilveren schatten?

Prijs per klas/groep: 60 euro (max. 25 leerlingen) - 65 euro vanaf 1/9/2010
Duur bezoek: 1,5 uur
Reservaties mogelijk het hele jaar door
T 03 360 52 51 - lynn.vandenheuvel@sterckshof.provant.be
Zilvermuseum Sterckshof Provincie Antwerpen
Ingang: Cornelissenlaan, 2100 Deurne-Antwerpen
www.zilvermuseum.be